130505 (2) Ett nytt försök!

Jag gör ett nytt försök… Detta inlägg försvann så jag får sätt mej och göra om det hela. Hm….

Jag höll mitt löfte till flickorna igår och det tänker jag berätta om men först löftet om ett foto på ampeln som jag fick igår:

Flickorna fick en riktig lågpromenad i morse. En av njutningarna just nu är att beta gräs som om de vore kossor…

Alla tre är lika tokiga så det gäller att se till så de inte får i sig för mycket!

Efter frukost blev det lite tvätt, småplock här hemma och lite ”pappershantering”. Vid 12-tiden gjorde jag i ordning ”stutar” med rostbiff och potatissallad och bryggde en termos kaffe. Nu skulle vi bege oss ut så jag fick infria mitt löfte om kvalitetstid till flickorna. Thord tog ryggsäcken och dummybagen på permobilen och Greta i ”Springern” och jag tog Piga, Garbo och cykeln. Thord tog vägen och jag stigen genom skogen och så möttes vi vid grusvägen strax före Tavnäs.

Fram till grusvägen ledda jag cykeln, törs inte cykla med flickorna i koppel, i alla fall inte ännu. Nu släppte vi loss dem och så drog vi iväg. Efter ett tag så hittade de öppet vatten i en liten bäck och naturligtvis blev det bada av:

Trots att det fanns ganska tjock is här och var så blev flickorna överlyckliga! Årets första bad, Jippi!

Vi stannade till så de fick bada färdigt men sedan satte vi fart igen.

Det var rejäla uppförsbackar och som vanligt fick jag hoppa av och leda cykeln.
Muskelstyrkan i benen är inte på topp har jag konstaterat!

Vi hittade en bra plats för övningarna…

… och hundarna var förstås förväntansfulla.

Jag gjorde först tre målområden som vi använde för lite dirigeringsövningar. Sedan lade jag ut ett fält på 15 dummisar som de skulle få hämta i tur och ordning. Greta fick börja:

….. medan Piga och Garbo fick vänta.

Här kommer hon äntligen…..

… efter ett besök i det vattenfylla diket….

… lämnar hon så av till husse.

Det blev rätt soligt och varmt och tungorna hängde även på Piga & Garbo efter drygt halva fältet.

Greta passade på att svalka sig vid varje inleverering.
Tur att hon är ”lagd på hyllan” och bara jobbar för skojs skull.

Här fick hon sitta i koppel eftersom hon passade på att sticka iväg när det var Pigas tur.
Brott lönar sig inte!

Efter fältet tog vi fika paus. Jättegott att få sig lite lunch ute i solen! Flickorna fick öva sig i passivitet och bara sitta stilla medan vi fikade.

Sedan fick de lite markeringar med chuckit och tennisbollar och vi avslutade som vi började med dirigering. Nu lade jag dummisar på vägen, lite ovanför där vi hade haft vårt ”läger”. Sedan fick flickorna springa fritt, jag cyklade och Thord åkte permobil utför backen. I kurvan stannade vi och först ut blev Piga. Hennes minne av markeringar låg färskt så när hon passerade det området ville hon vika av men det gick bra att stoppa henne och styra om. För Greta & Garbo var det ingen match, de är ju gamla i gamet.

Lite krattning, städning av hundhuset och lite annat smått och gott blev det också när vi kom hem. Tänk vad lite värme och sol gör gott för kropp och själ. Man får både lust och energi trots ömmande lekamen.